• Ons adres:Laan van ‘t Haantje 32, Rijswijk
  • Neem contact op:085 071 6302
Vijf tips om portofoons nog effectiever te gebruiken in een noodsituatie

Vijf tips om portofoons nog effectiever te gebruiken in een noodsituatie

8 september, 2016


Tijdens een noodsituatie is het essentieel om van tevoren voorbereid te zijn zodat u in geval van nood precies weet hoe u snel hulp krijgt. In dit artikel leest u waarom portofoons het beste communicatiemiddel zijn in een crisis en hoe u deze effectief gebruikt in een noodsituatie.

Waarom portofoons in een noodsituatie?

Portofoons zijn het ideale communicatiemiddel in geval van nood om verschillende redenen. Met hun push-to-talk functionaliteit voor directe communicatie zijn ze veel sneller dan mobiele telefoons of vaste lijnen. Ze zijn zeer eenvoudig in gebruik, slechts een druk op de knop kan de boodschap over brengen naar een hele groep van mensen op dezelfde frequentie. Zware omstandigheden met veel regen en stof zijn geen probleem voor portofoons.

In het geval er zich een noodsituatie voordoet waar mondelinge communicatie niet mogelijk is kan er worden overgeschakeld op het verzenden en ontvangen van Sms-berichten voor snelle en discrete communicatie. Ten slotte is het feit dat portofoons niet afhankelijk zijn van mobiele telefoonnetwerken zijn een enorm voordeel tijdens groot schalige noodsituaties, waar het netwerk kan worden overbelast of zelfs helemaal uitvalt.

Hoe gebruikt u een portofoon in een noodsituatie?

Hoe kunt u zich zelf en het personeel voorbereiden om effectief gebruik te maken van portofoons in geval van nood? Het is een goede zaak dat u hier nu bij stilstaat omdat we weten dat in het midden van de chaos, stress en angst gezond verstand het raam uitvliegt. Hier vind u tips die er voor zorgen dat uw kritische communicatie nog beter gaat verlopen.

Ken de ins en outs van uw portofoon

Om voorbereid te zijn in geval van nood moet u precies begrijpen hoe de portofoon werkt. Neem de tijd om vertrouwd te raken met het apparaat. Indien nodig vraag om een opleiding in het gebruik van portofoons zodat u van alle functies op de hoogte bent waar uw portofoon over beschikt.

Oefenen

Wanneer u als organisatie of instelling regelmatig noodsituaties oefent komt u van zelf achter de goede en slechte punten. Oefeningen zorgen ervoor dat u weet waar u en uw personeel staan en wat er moet worden verbeterd aan het portofoon gebruik en de andere handelingen.

Communiceer kort en bondig

Wanneer u met een portofoon communiceert in een noodsituatie is het belangrijk dat u alles kort en bondig houdt. In een kritieke situatie kunt u beter kortaf zijn als het gaat om te praten. Zorg ervoor dat u de nodige gegevens over brengt in een zo kort mogelijke tijd. Een goede manier om dit te doen is om van te voren te bedenken wat u gaat zegen voordat u de spreekknop indrukt.

Herhaal indien noodzakelijk

Vooral als ontvanger tijdens kritische communicatie is het herhalen van de informatie die u ontvangt uiterst belangrijk. Bij het ontvangen van belangrijke informatie moet deze altijd worden herhaald om te controleren of u het goed heeft gehoord.

Gebruik de alarmknop wanneer nodig

Sommige portofoons beschikken over een programmeerbare alarmknop. Typisch is een grote oranje knop op de zijkant of bovenkant van de portofoon. De alarmknop kan volledig naar uw wens worden ingesteld zodat de juiste persoon het alarm hoort.

Met deze vijf tips bent u in staat om vlot en effectief te communiceren met een portofoon in geval van nood. Zoals u heeft kunnen lezen is de portofoon het ideale communicatiemiddel voor noodsituaties. Met een beetje training en het gebruik van de juiste strategieën kunnen portofoons effectief worden gebruikt om de orde te handhaven in geval van nood en zo levens redden.

Wilt u meer tips voor het gebruik van portofoons of portofoons aanschaffen? Neem contact met ons op.

Deel dit bericht

Vragen?

Vragen of een offerte ontvangen?

Wij helpen u graag verder.

Bel 085 - 071 6302

Of laat uw gegevens achter zodat wij contact met u kunnen opnemen.

Uw gegevens

    Vragen of een offerte ontvangen?

    Klant info