• Ons adres:Laan van ‘t Haantje 32, Rijswijk
  • Neem contact op:085 071 6302
Portofoon gebruik bij kritische communicatie

Portofoon gebruik bij kritische communicatie

19 april, 2016


Kritische communicatie met portofoons

Als u een portofoon gebruikt tijdens uw werkzaamheden of als BHV’er moet u weten wat u moet doen in geval van nood. Dit geldt vooral als u ver van een vaste telefoon bent en 112 bellen niet direct mogelijk is.

De openbare veiligheid, politie, brandweer, en defensie kennen de essentie van het gebruik van de portofoon omdat deze centraal staat in hun werk. Portofoon gebruikers in sectoren zoals de bouw, horeca, onderwijs, events en andere sectoren kennen minder noodgevallen. Het is daarom essentieel om te oefenen, bij te leren en op te frissen zodat er in tijden van crisis juist gehandeld wordt.

Vijf regels tijdens kritische communicatie met de portofoon

Een heleboel dingen moeten goed worden gedaan bij het gebruik van portofoons in een kritische situatie. Sommige van deze tips lijken misschien gezond verstand, maar het gezond verstand vliegt vaak direct de deur uit te midden van stress, angst en chaos tijdens een crisis. Zorg ervoor dat deze punten bij u en uw collega’s op orde zijn.

Wees goed voorbereid

Als je niet bekend bent met walkie-talkies zijn, neem de tijd om te leren hoe ze functioneren en welke functies je apparaat aanbiedingen (bijvoorbeeld noodoproepen). Als je het krijgen opgeleid op een nieuwe radio, aandringen op vragen wat je anders zou doen in een noodgeval.

Less is more

Wees kort en bondig. Weet wat u gaat zeggen voordat u in de microfoon spreekt. Dit voorkomt dat u het kanaal onnodig lang bezet houdt. Vergeet niet dat Wanneer u de push-to-talk-knop in drukt, andere gebruikers op het zelfde kanaal niet kunnen spreken. Veel digitale MOTOTRBO modellen van Motorola kunnen sms’en als Push-to-Talk niet praktisch of mogelijk is.

Let niet op uw manieren

Respect voor collega’s is belangrijk maar in tijden van crisis hoeft u niet beleefd te zijn door “alstublieft” of “dank u” te zeggen.

Herhaling

Herhaal de informatie die u ontvangt om te bevestigen dat u het goed gehoord hebt.

Geen privacy

Vergeet niet dat groepsgesprekken openbaar zijn. Alle andere portofoon gebruikers binnen het bereik kunnen horen wat u te zeggen heeft door afstemmen op uw frequentie. Dit een groot pluspunt in geval van nood en SOS situaties waarin de zender de boodschap wil doorgeven aan zo veel mogelijk mensen.

Communicatie is essentieel tijdens een crisis

Met een beetje planning en voorbereiding, kan een portofoon netwerk uitstekend helpen tijdens kritische situaties en contact onderhouden met de first responders om levens te redden.

Om ervoor te zorgen dat uw portofoon netwerk en gebruikers klaar zijn voor een crisissituatie kunt u contact opnemen met Disseldorp Techniek.

Deel dit bericht

Vragen?

Vragen of een offerte ontvangen?

Wij helpen u graag verder.

Bel 085 - 071 6302

Of laat uw gegevens achter zodat wij contact met u kunnen opnemen.

Uw gegevens

    Vragen of een offerte ontvangen?

    Klant info